Hoppa till sidans innehåll

Träningsschema LVG 2018


Klicka här för att se träningsschemat 

 
Träna landsvägscykling med Östersunds cykelklubb
 
Vi kör Tisdagar och Torsdagar kl 18.00 samt söndagar kl 9.00.
Alla träningar utgår från badhusparken i Östersund.
Tisdags- och torsdagspassen delas in i två olika grupper: Röd och Svart

ÖCK har en träningspolicy både för landsväg och mountainbike som på ett bra sätt beskriver hur man uppför sig gentemot andra trafikanter och andra cyklister samt ger matnyttiga råd och tips för alla som cyklar landsväg.


Träningspolicy Landsväg
Träningspolicy Mountanbike


Eftersom träningarna bedrivs på öppna trafikerade vägar är det mycket viktigt att tänka på säkerheten. Vi vill dessutom att hänsyn och gemenskap ska genomsyra alla ÖCK´s träningar och därför ber vi alla att läsa igenom träningspolicyn.


Veckoträningar

Nybörjarträning Grön grupp
6st Måndagar 8 Maj - 6 Juni kommer vi ha nybörjarpass i landsväg.
Se evenemang på vår facebooksida.

Ordinarie träning
Tisdags- och torsdag har vi gemensamma träningspass för de som kan klungkörning och passen kommer att delas in i två grupper. När man väljer grupp är det viktigt att vara ärlig mot sig själv men också mot sina klubbkamrater.
De tre grupperna är:

B: 27-30 km/h Röd grupp

En grupp som kör lite snabbare och som därför lämpar sig för de som har mer erfarenhet av landsvägscykling och vet hur man kör i klunga. En perfekt grupp för de med Vättenrundan ambitioner. Här ser vi till att ingen blir avhängd, alla ska med hem.

A: Tävlingsgruppen Svart grupp

En grupp för de som vill ha fart på passen och är ute efter bra träning. I den snabba gruppen finns det en tanke bakom varje pass för att var och en ska få ut så mycket som möjligt av träningen. Träningen anpassas till deltagarna men under exempelvis intervaller är det viktigare att få ut maximalt av övningen än att hålla ihop gruppen.


Långpass

På söndagarnas långpass kommer vi dela in oss i två grupper. Är vi bara några få kör vi alla tillsammans. De två grupperna är:

B: 25-28 km/h (Röd grupp)
B + A: 29-32 km/h (Röd/Svart grupp)

Under dessa träningar är det strängt förbjudet att hänga av andra cyklister. Alla ska känna sig välkomna och ingen ska behöva cykla hem ensam efter att farten varit för hög. Därför är det viktigt att alla tar ansvar och att de som känner sig starka kanske drar i täten på klungan extra länge (inte extra hårt). Märker man att farten håller på att skruvas upp är det bra att markera detta med en fin gest för att sedan fortsätta i den lite lägre hastigheten. Vi är ute ca 3,5-5 h under dessa pass så se till att ta med rikligt med vatten och en fikapeng utifall vi stannar till för en kaffekopp längs vägen. Ofta finns möjlighet att droppa av längs vägen om man vill köra en kortare sträcka.
Precis som tidigare har ett träningsschema upprättats där förslag på träningsaktiviteter och rutter för tisdags-, torsdags-, och söndagspassen står med. Alla träningar utgår ifrån badhusparken om inte annat anges.
Håll dig uppdaterad med den senaste upplagan av träningsplaneringen då den kan komma att uppdateras och ändras under säsongen.

Håll utkik i vår Facebook-grupp och lägg gärna ut de träningar ni själva vill köra. 

Uppdaterad: 28 MAJ 2018 09:21
Skribent: Webmaster

Sponsorer

velo

ABKH_logo_rgb

Logga NK stå grön jpeg

Ramudden logotyp april 2010

 

HPmark

froso-park-main-logo

ÖCK Bildarkiv

Forum

 

Diverse länkar

 

Postadress:
Östersunds CK - Cykel
C/O Tobias Wallenqvist, Rosenlundsvägen 3B
83434 Brunflo

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
Fax: +46706020236
E-post: This is a mailto link

Se all info