Hemsidor i Idrottonline stängs ner 2022-12-31. Läs mer
Hoppa till sidans innehåll

Dags för landsvägsträning

12 APR 2013 16:13
Tisdag den 16/4 drar vi igång med de gemensamma landsvägsträningarna. Vi kommer köra tisdagar, torsdagar kl 18.30 samt söndagar kl 9.00. Samtliga träningar utgår från Badhusparken.
  • Uppdaterad: 20 FEB 2015 19:26

Precis som förra året tillämpar vi CK Valhall’s dokument Dogma som på ett bra sätt beskriver hur man uppför sig gentemot andra trafikanter och andra cyklister samt ger matnyttiga råd och tips för alla som cyklar landsväg.


Läs Dogma 2009


Eftersom träningarna bedrivs på öppna trafikerade vägar är det mycket viktigt att tänka på säkerheten. Vi vill dessutom att hänsyn och gemenskap ska genomsyra alla ÖCK´s träningar och därför ber vi alla att läsa igenom Dogma.


Veckoträningar
Tisdags- och torsdagspassen kommer att delas in i tre grupper. När man väljer grupp är det viktigt att vara ärlig mot sig själv men också mot sina klubbkamrater. De tre grupperna är:


A: 25-28 km/h 

En lugn grupp för de som har ambitionen att cykla och ha roligt och kanske satsar på att åka något motionslopp i sommar. I denna grupp kan man cykla om man vill prova på cykel som träningsredskap och här ligger tyngdpunkten vid att hålla ihop gruppen och njuta av gemenskapen och de fina jämtländska vägarna. Här är det extra viktigt att ta hand om de som är nya. Kom ihåg att det är allas ansvar att se till så ingen blir avhängd.


B: 29-32 km/h 

En grupp som kör lite snabbare och som därför lämpar sig för de som har mer erfarenhet av landsvägscykling och vet hur man kör i klunga.


C: Tävlingsgruppen 

En grupp för de som vill ha fart på passen och är ute efter bra träning. I den snabba gruppen finns det en tanke bakom varje pass för att var och en ska få ut så mycket som möjligt av träningen. Träningen anpassas till deltagarna men under exempelvis intervaller är det viktigare att få ut maximalt av övningen än att hålla ihop gruppen.


Långpass
På söndagarnas långpass kommer vi dela in oss i två grupper. Är vi bara några få kör vi alla tillsammans. De två grupperna är:


A: 25-28 km/h


B + C: 29-32 km/h


Under dessa träningar är det strängt förbjudet att hänga av andra cyklister. Alla ska känna sig välkomna och ingen ska behöva cykla hem ensam efter att farten varit för hög. Därför är det viktigt att alla tar ansvar och att de som känner sig starka kanske drar i täten på klungan extra länge (inte extra hårt). Märker man att farten håller på att skruvas upp är det bra att markera detta med en fin gest för att sedan fortsätta i den lite lägre hastigheten. Vi är ute ca 3,5-5 h under dessa pass så se till att ta med rikligt med vatten och en fikapeng utifall vi stannar till för en kaffekopp längs vägen. Ofta finns möjlighet att droppa av längs vägen om man vill köra en kortare sträcka.


Precis som förra året har ett träningsschema upprättats där förslag på träningsaktiviteter och rutter för tisdags-, torsdags-, och söndagspassen står med. Alla träningar utgår ifrån badhusparken om inte annat anges. Håll dig uppdaterad med den senaste upplagan av träningsplaneringen då den kan komma att uppdateras och ändras under säsongen. Du hittar den under knappen Träningschema här till höger på sidan eller via länken nedan.

 

Träningsplanering

 
Håll utkik i forumet och på vår Facebook-sida och lägg gärna ut de träningar ni själva vill köra.

Skribent: David Sundström

Postadress:
Östersunds CK - Cykel
Jonas Eriksson, Björkbackavägen 2A
83142 Östersund

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info