Hoppa till sidans innehåll

ÖCK´s Landsvägsträningar

01 AUG 2011 12:02
Eftersom det uppstått diskussion på hemsidans forum angående ÖCK´s gemensamma landsvägsträningar kommer här ett klargörande av träningarnas syfte och förhoppningsvis några svar och riktmärken att utgå från i fortsättningen. Diskutera gärna vidare i forumet eller genom kommenteringsfunktionen nedan.
  • Skapad: 01 AUG 2011 12:02

För det första vill jag be om ursäkt för ett försenat svar till alla er som frågat huruvida det är OK att delta på klubbens träningspass trots att man inte är medlem i klubben. Ni är givetvis välkomna att delta på träningarna och förseningen kan jag endast skylla på semestern. Om man varit med några gånger och fastnat för det här med cykling, ser vi gärna att man löser medlemskap i klubben. Läs mer om medlemskap genom att klicka på fliken ”Föreningen” och sedan ”Medlemskap” i listen till vänster.

 

Tanken med den lugna gruppen på tisdags- och torsdagspassen är att alla som vill köra ett lugnt pass ska kunna göra det tillsammans med andra likasinnade. Utgångspunkten med dessa pass är att alla som lämnar badhusparken kommer tillbaka efter avslutat pass i samlad grupp. Givetvis är det inte alltid möjligt att precis alla håller ihop men under inga omständigheter ska någon ofrivilligt lämnas ensam bakom. Vill man köra ett hårt pass finns den snabba gruppen för mer målmedveten träning. Om man under pågående pass upptäcker att man vill köra så fort att andra inte orkar hänga med, då gäller det att kommunicera med gruppen så kan man släppas iväg och köra själv. Om man istället ökar farten i gruppen kommer folk börja släppa i svansen på gruppen och det blir tråkigt för alla parter. Alla har vi varit nybörjare någon gång, så det kan inte vara så svårt att leva sig in i hur det kan vara att komma till en träning för första gången.

 

På långpassen på söndagarna kan det vara lite mer uppblandat mellan rena tävlingscyklister och motionärer, något som är en stor del av tjusningen med landsvägscykling. På dessa pass blir farten troligtvis lite högre än i den lugna gruppen på tisdags- och torsdagspassen. Ofta finns möjlighet att korta av passet om man känner att distansen är för lång eller farten är för hög. Även här gäller det att kommunicera med gruppen om man känner sig stark. Oftast är det störst skillnader på slutet av ett långt pass, somliga är trötta och andra har mycket kraft kvar i benen. Att lämnas ensam åt slumpen när man är riktigt trött och har en bit kvar att cykla är inte roligt. Om man istället ser till att de som är pigga får åka iväg och de som är trötta kan rulla lite saktare tillsammans så lämnas åtminstone ingen åt slumpen och alla får ta ut sig på bästa sätt.

 

Vad gäller ansvarsfrågan på träningarna så söker Östersunds CK fortfarande efter ledare. Jag själv försöker vara med på så många träningar som möjligt men kan omöjligen vara närvarande på varje träningspass. Det faktum att vi delat in tisdags- och torsdagspassen i två grupper gör också att jag endast kan närvara i en av grupperna. Intresset för landsvägscykling ser ut att öka i Östersund med omnejd men svårigheterna med rekrytering av ledare kvarstår. Jag vet att det finns många där ute som är kunniga och kan leda en grupp cyklister. Med dagens läge är det upp till var och en att göra det bästa av träningarna och alla måste försöka ta ansvar för att nya cyklister känner sig välkomna och tycker det är roligt att delta. Träningarna blir vad vi gör dem till!

 

I boxen ”Träningar” till vänster på denna webbplats huvudsida finns ett träningsschema under länken ÖCK´s träningsschema 2011 och information om tanken bakom träningarna under länken Läs mer.

 

David Sundström

Träningsansvarig

Östersund CK

Skribent: David Sundström

Postadress:
Östersunds CK - Cykel
Jonas Eriksson, Björkbackavägen 2A
83142 Östersund

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link

Se all info